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Conférenciers invités

Luciënne Blessing

Lucienne Blessing obtained her MSc in Industrial Design Engineering at the Delft Technical University (NL) in 1984. Until 1992 she worked at the University of Twente (NL) in the department of Mechanical Engineering as a lecturer, from where she obtained her PhD in Knowledge Management in Design. From 1992-2000 she worked at the Engineering Department of the University of Cambridge (UK) as senior research associate and from 1995 as Assistant Director of the Engineering Design Centre. In 2000 she was appointed to the Chair of Engineering Design and Methodology at the University of Technology Berlin. In 2007 she became vice-president for research at the University of Luxembourg, where she also has a chair in Engineering Design and Methodology. Her research interests include: the product development process, diversity (culture, age and gender), user-technology interaction, design methodology and design research methodology. Since 1999 she is co-organiser of the International Summer School on Engineering Design Research, a 2-week course for PhD students. In 2000, she co-founded the Design Society, was elected member of its Management Board from 2000-2005, and has since been an elected member on its Advisory Board. She was co-editor of the journal Research in Engineering Design (Springer Verlag) from 1994-2009. Together with Ken Wallace (UK), she translated the German standard book on Engineering Design from Professors Pahl and Beitz into English. Her book on Design Research Methodology was published in 2009, written with Prof. Amaresh Chakrabarti. She is (co)author of nearly 150 peer-reviewed publications. 14 researchers successfully defended their PhD under her supervision and 5 under her co-supervision; a further 13 are still working towards their PhD.

Human(e) machine interaction? A reflection on the development of products

The development of technical products is a process that starts with an idea or need and ends with a complete product description. This process requires thinking ahead about all life phases. In most of these phases humans are interacting with the product. Despite ISO standards on usability of human-machine interaction or on user-centred design, the results are far from satisfactory. Research now shifts its focus towards intuitiveness, user experience or design emotion, in combination with developments such as participatory design and inclusive design. The presentation will highlight some of the issues regarding human machine interaction and on current investigations into more “humane” interaction.

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Stéphane Natkin

Stéphane Natkin est professeur du Conservatoire National des Arts et Métiers et membre des conseils d’administration du CNAM. Il est le directeur de l’Ecole Nationale des Jeux et Media Interactifs Numériques (www.enjmin.fr). et du laboratoire de recherche en Informatique du CNAM, le CEDRIC (http://cedric.cnam.fr). Il est également responsable du thème Mobilité et Interaction. Il enseigne la conception des jeux vidéo et des applications multimédia, les réseaux et systèmes répartis, la sûreté et la sécurité des systèmes complexes. Il est membre du CA et du bureau exécutif du pôle de compétitivité « Cap Digital » de la région Ile de France. Il est également le représentant de la France dans le TC14 (Entertainment Computing) de l’IFIP (International Federation for Information Processing).

Le jeu vidéo : un pur système d’interaction

Présidente de session : Monique Noirhomme-Fraiture, FUNDP Namur

Un jeu vidéo est dans son essence et peut être dans son esthétique un pur système d’interaction. La combinaison de mécanismes issus de la narration audiovisuelle et des mécanismes de jeux est au cœur de la sensation d’engagement du joueur. La conception d’un jeu vidéo basée sur un certain nombre d’hypothèses sur la sociologie et la psychologie de la perception du joueur. En nous appuyant sur plusieurs exemples, soit de jeux commercialisés, soit de projets d’élèves, soit de travaux de recherche nous présentons ces principes de conception. Enfin nous nous intéressons a l’émergence et au succès des nouveaux dispositifs d’interaction depuis la WII jusqu’à Natal.

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Patrice Terrier

Patrice Terrier est diplômé de psychologie (DESS, DEA, Doctorat). Après avoir été chargé d’études puis consultant en facteurs humains pour diverses structures (CENA ; INRS ; Eurocontrol), il occupe un poste d’enseignant-chercheur à l’université en 1998 et développe des enseignements en ergonomie, psychologie, interaction homme-machine, pour différentes filières. Professeur depuis 2008 à l’université de Toulouse 2, responsable de l’équipe ‘compatibilité entre système humain et artificiel’ du laboratoire CLLE-LTC, il centre ses recherches sur les phénomènes de mémoire et de conscience dans leur relation à la conception des situations d’interaction personne-système. Il est par ailleurs responsable de l’organisation de sessions des séminaires Doctoriales Midi-Pyrénées et co-directeur de l’école doctorale Aéronautique et Astronautique.

Interaction homme-machine et mémoire : perspectives pour la gestion des situations à risques

Président de session : André Tricot, IUFM Midi Pyrénées

Pour comprendre comment les gens gèrent les situations à risques, il importe de considérer le niveau de généralité auquel l’information est représentée. Mais aussi d’évaluer si la réalisation correcte de la tâche suppose l’utilisation d’une trace mnésique détaillée. Par ailleurs, intégrer les nouveaux paradigmes d’étude de la mémoire humaine dans les méthodologies d’évaluation de l’interaction homme-machine ouvrirait des perspectives intéressantes. Ces propositions sont illustrées en s’appuyant sur des situations où des contraintes dynamiques existent sur l’action des acteurs (aéronautique, nucléaire, diagnostic médical) et des situations où les contraintes dynamiques sont moins prégnantes (recherche d’information).

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Alfred Kobsa

Alfred Kobsa is a Professor in the Donald Bren School of Information and Computer Sciences of the University of California, Irvine. Before he was a Director of the Institute for Applied Information Technology (FIT) at the German National Research Center for Information Technology (GMD), and a Professor of Computer Science at the University of Essen, Germany. Dr Kobsa's research lies in the areas of user modeling and personalized systems, privacy, and information visualization. He is the editor of User Modeling and User-Adapted Interaction: The Journal of Personalization Research, and editorial board member of the Springer Lecture Notes in Computer Science and of three scientific journals. He edited several books and authored numerous publications in the areas of user-adaptive systems, human-computer interaction and knowledge representation. He also co-founded the User Modeling conference series and a German national workshop series on user modeling. He received research awards from the Humboldt Foundation, Google, and several other organizations.

Privacy-Enhanced Personalization

Président de session : Franck Tarpin-Bernard, LIG Grenoble

Personalized interaction with computer systems can be at odds with privacy since it necessitates the collection of considerable amounts of personal data. Numerous consumer surveys revealed that computer users are very concerned about their privacy online. The collection of personal data is also subject to legal regulations in many countries and states. This talk presents work in the area of Privacy-Enhanced Personalization that aims at reconciling personalization with privacy through suitable human-computer interaction strategies.

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